نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


فرش بافته شده یکی از زیباترین و زیباترین قطعات هنر فرش است که بسیاری از ما عاشق دیدن آن هستیم. فرش ها به دو دسته اصلی دستباف و ماشینی تقسیم می شوند و هر کدام ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارند که هنگام خرید باید از آن ها آگاه باشید.

در این مقاله کادوساز به بررسی فرش های دستباف و نیمه ماشینی از سایز 0 تا 100 می پردازیم و شما را با ویژگی ها و ویژگی های یک فرش با کیفیت آشنا می کنیم.

فرش چیست؟

اگر شما هم جزو افرادی هستید که شناخت زیادی از فرش ندارید، باید به زبان ساده بگوییم که فرش همان فرش هایی است که در ابعاد کوچک بافته می شود.

بگذارید این تعاریف را با توضیح مختصری برای شما روشن کنم:

به طور کلی هر چیزی که قابلیت گسترش داشته باشد. مثلاً فرش را قالی، سجاده، حصیر، سجاده و ... می گویند، حال هر فرشی که گره داشته باشد، یعنی از گره بافته شود، قالی نامیده می شود. امروزه به هر فرش کوچک (از 20*30 سانتی متر تا 3*2 متر) فرش می گویند. امیدوارم این موضوع را روشن کرده باشیم

در بیشتر مواقع فرش ها داخل قاب قرار می گیرند و روی دیوارهای خانه قرار می گیرند تا خانه زیبا به نظر برسد. از آنجایی که این تابلوها نماد قدمت، اصالت، تاریخ و فرهنگ ایران هستند، زیبایی و رنگ را به خانه شما خواهند بخشید.

دلیل محبوبیت تابلو فرش



در مقایسه با سایر تصاویر و تزیینات روی دیوار، فرش دارای مزایایی است که باعث محبوبیت آنها می شود:

فرش های غیر معمول و باورنکردنی که می توان دو فرش مشابه را پیدا کرد!

برخلاف بسیاری از اقلام تزئینی دیگر، فرش ها نه تنها زیبا هستند، بلکه سرمایه گذاری شایسته ای نیز به حساب می آیند. شاید باورش سخت باشد، اما ارزش یک تابلوی اصیل ایرانی در طول چند دهه می تواند تا 10 برابر افزایش یابد.

استفاده از الیاف طبیعی برای ساخت مواد مصنوعی و خطرات بهداشتی و زیست محیطی ندارد.

نوع بافت و کیفیت بالای قالیچه های دستبافت، این آثار را آنقدر بادوام می کند که در صورت نگهداری صحیح، نسل ها ماندگار می شوند!

ما از مردان کشور به ویژه زنان و دخترانی که با عشق و علاقه به خلق آثار هنری می پردازند، حمایت می کنیم تا بتوانند با درآمد خود از زندگی خود و خانواده خود حمایت کنند.

تاریخچه و قدمت فرش

تاریخچه فرش دستباف همواره با ابهامات و گمانه‌زنی‌های فراوانی همراه بوده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قالی‌بافی در ایران برای اولین بار بین سال‌های ۳۴۵ تا ۴۳۵ قبل از میلاد در ایران آغاز شد و قالی‌بافی از ابتدا وجود داشته است. البته نه در مفهوم امروزی فرش!

اگر بخواهیم دقیق‌تر بیان کنیم، باید بگوییم؛ رواج قالی بافی در ایران از دوره هخامنشیان آغاز شد و در دوره ساسانیان بود که فرش دستباف در ایران رواج یافت.

قالی بافی تا حدود 80 سال پیش ادامه داشت تا اینکه مردم یکی از شهرهای منطقه شرقی آذربایجان به نام سردرود تصمیم گرفتند به صورت حرفه ای قالی بافی را ادامه دهند.

استفاده از رنگ های مختلف و ظرافت در بافت شهر سردرود باعث شهرت جهانی آن در قالی بافی شده و امروزه سردرود به عنوان پایتخت فرش جهان شناخته می شود.

نوع کلی فرش

گفتیم که تابلو فرش به دو دسته اصلی دستبافت و ماشینی تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

فرش های دستباف علاوه بر زیبایی که دارند از قدمت و اصالت خاصی نیز برخوردار هستند به طوری که قیمت آن ها بسیار بیشتر از فرش های ماشینی است. اما اگر خیلی به ماهیت هنری کار اهمیت نمی دهید و فقط به دنبال یک اثر هنری خوب برای خانه خود با قیمتی مقرون به صرفه هستید، ماشین فرش انتخاب بهتری برای شماست.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که نقوش دستبافت از نظر ارزش بسیار متفاوت است و این تصور اشتباهی است که شنیده اید فرش دستباف است. پس باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. مواردی مانند تعداد گره استفاده شده برای بافت، نوع رنگ انتخابی، نوع الیاف و ... از مهم ترین مواردی است که در مقاله نکات خرید فرش به طور مفصل بررسی کرده ام.

فرش دستباف ایرانی شهرت بسیار خوبی دارد و نه تنها در ایران. در مقابل، کشورهای اروپایی، آمریکایی، عربی و چینی مشتاق خرید آنها هستند.

همانطور که گفتیم بهترین تولید کننده فرش دستباف سردارود است اما بهترین تولید کننده فرش ماشینی کاشان است که همیشه در زمینه فرش ماشینی از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار است.

طرح های فرش دستباف و ماشینی عالی

همانطور که قبلاً گفتیم، فرش ها در اندازه های کوچک بافته و تولید می شوند که برای آن اندازه های استاندارد; اندازه ها 35x50، 50x70، 70x100، 80x120، 100x150 و 200x300 هستند. از این ابعاد برای بافت فرش در طرح های مختلف استفاده می شود که در زیر به معرفی مهمترین آنها می پردازیم:

زمین های طبیعی: همانطور که از نام آن پیداست مکان های طبیعی مانند رودخانه ها، درختان، جنگل ها، گل ها و... در این نوع فرش استفاده می شود.

حیوانات: ما ایرانی ها همیشه در سرزمین خود نسبت به حیوانات حساس و مهربان بوده ایم و استفاده از تصاویر طبیعی حیوانات نیز در فرش های ما رایج است.

گل: استفاده از تصاویر مربوط به دسته گل های تزئینی و طبیعی را پوشش می دهد.

مردم: این نوع فرش که در دنیای مدرن بسیار رایج شده است، عمدتاً از تصاویر افراد مشهور و نام های جهانی بافته شده در تابلویی که به صورت تک تابلو فرش بافته می شود، استفاده می کند.

چهره: این نوع فرمت شامل تصاویر مربوط به چهره هنرمندان مشهور موسیقی و سینما می باشد.

کامپوزیت: از نام آن می توان حدس زد که در طراحی این نوع تابلوها از مناظر طبیعی، حیوانات، آثار تاریخی و غیره استفاده شده است.

آیات : در گذشته بیشتر این طرح فرش از آیات قرآن و روایات بافته می شد.

جنس الیاف فرش دستباف و ماشینی

به طور کلی الیاف فرش دستبافت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به نوعی کیفیت فرش و موکت ارتباط مستقیمی با نوع الیاف دارد.

الیاف یا نخ های مورد استفاده در فرش بسته به منطقه و مواد اولیه موجود در آن حالت متفاوت است. مهم ترین دسته ها عبارتند از:

الیاف پشم: پشم را می توان پرمصرف ترین ماده اولیه برای بافت انواع فرش دستباف و تابلو فرش دانست که از پشم گوسفند تولید و استفاده می شود.

پشم بسته به نژاد گوسفند و علوفه ای که به گوسفند تغذیه می شود، کیفیت متفاوتی دارد. در بین مناطق تولیدی فرش، استان های غربی و شمال غربی ایران دارای بالاترین کیفیت پشم می باشند.

الیاف پنبه: پس از پشم، پنبه قطعاً پر مصرف ترین نوع نخ و الیافی است که بسیاری از ما آن را به عنوان کتان می شناسیم.

استفاده از پنبه برای طناب و پنبه بیشتر از کیسه های فرش دستباف مفید است. پنبه به پانل فرش بافته شده دوام و استحکام بسیار بالایی می بخشد.

الیاف ابریشم: ابریشم مورد استفاده در فرش به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود که در آن از پیله ابریشم طبیعی استفاده می شود. زیبایی، ظرافت و لطافت خاصی به فرش می بخشد که به این معنی است که محصول نهایی قیمت بسیار بالایی دارد.

گیاه ریه: ریه نیز از بدن گاو استخراج می شود که بسیار ارزشمند است. این به این دلیل است که در مقایسه با پشم نادر است.

در واقع کرک فیبر ظریفی است که روی پشم و پوست گاو جمع می شود و لطافت خاصی دارد.

الیاف اکریلیک: این نخ ها نسبت به نخ های طبیعی ارزان تر هستند و در اکثر موارد قیمت فرش های بافته شده با آن ها بسیار مناسب است.





:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: